|
مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۳۶-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
میزان استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی از منابع اطلاعاتی در دو دانشگاه مازندران و دانشگاه شمال: مطالعه تطبیقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: یکی از شیوه های مهم ارزیابی وضعیت بهرهبرداری منابع مورد استفاده دانشجویان در تدوین پایان نامه ها، تحلیل استنادی است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه میزان بهرهگیری دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی از منابع اطلاعاتی در دو دانشگاه مازندران و دانشگاه شمال می باشد. مواد و روشها: برای انجام پژوهش از روش تحلیل استنادی استفاده شده است و جامعهی آماری این پژوهش را 11814 فقره استناد تشکیل میدهد که از منابع و ماخذ 123 پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه های مازندران (63 نسخه) و شمال (60 نسخه) استخراج گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و Excel استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان استناد به منابع لاتین در هر دو دانشگاه، بیشتر از میزان استناد به منابع فارسی بوده است. با این تفاوت که میزان استفاده دانشجویان از منابع لاتین در دانشگاه مازندران (81/26 درصد) بسیار چشمگیرتر از دانشگاه شمال (50/15 درصد) بوده است. همچنین، درصد استناد دانشجویان به مقالات در دو دانشگاه به ترتیب در دانشگاه مازندران با (73/36 درصد) و دانشگاه شمال با (51/37 درصد) بیشتر از دیگر منابع بوده است. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد، میزان استناد به منابع لاتین، منابع فارسی، پایان نامهها و مقالات در دو دانشگاه مورد بررسی تفاوت معناداری با همدیگر داشته است (0/000=p). نتیجه گیری: دانشجویان برای نگارش پایان نامه ها از الگوی اطلاع یابی متفاوتی بهره می گیرند. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که گرایش تحصیلی، امکانات دانشگاه، دسترسی به منابع مختلف در چگونگی استناد و استفاده از آن ها، تاثیرگذار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The rate of using information resources in Mazandaran and Shomal Universities by MA students majoring in physical education: A comparative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: One of the important ways to assess the status of utilizing sources used by students in writing dissertations, is citation analysis. The aim of this study was to evaluate rate of using information resources in Mazandaran and Shomal Universities by MA students majoring in physical education and compare two universities. Material and methods: The citation analysis method was used in this study and the population was 11814 counts of citations which were extracted from the sources and references of 123 master's dissertations at University of Mazandaran (63 copies) and University of Shomal (60 copies). Data were analyzed using SPSS software and Excel. Findings: The results showed that the rate of citation to Latin sources was more than it to Persian sources in both universities. The rate of citation to Latin sources was higher in Mazandaran University (%81/26) than Shomal University (%50/15). The percentage of students' citation to articles in the University of Mazandaran (73/36%) and University of Shomal (51/37%) was higher than it to other sources. The t-test results indicated that there was a significant difference between two Universities in terms of the rate of citation to Latin and Persian sources, dissertations and articles. Conclusion: The findings showed that students used different information-seeking patterns to write thesis. So, it was concluded that the academic orientation, college facilities and access to various sources had effect on how to write the citation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسعود یمینی فیروز | masoud yaminifirouz shomal university دانشگاه شمال سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شمال (Shomal university)
حسن مقدس زاده | hassan moghaddaszadeh
حسین ادبی فیروزجاه | hossein adabifirozjah institute for humanities amp;amp; cultural studies کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1850/article-1850-287706.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|